| Русский Русский | English English |
   
Главная Архив номеров
06 | 11 | 2024
10.14489/vkit.2020.12.pp.047-052

DOI: 10.14489/vkit.2020.12.pp.047-052

Кугуракова В. В., Бедрин О. А.
СИСТЕМА АВТОМАТИЗАЦИИ ФУНКЦИОНАЛЬНОГО ТЕСТИРОВАНИЯ ДЛЯ ПЛАТФОРМЫ UNITY
(с. 47-52)

Аннотация. Предложен обход технического ограничения стандартного класса Input, который позволяет значительно сократить время этапа тестирования приложений. Инструмент автоматического выполнения и проверки тестовых наборов действий не является нативным для приложений, что вызывает проблемы с распознаванием элементов взаимодействий из-за обилия (отсутствия) графического интерфейса пользователя. Описан процесс проектирования и разработки внутреннего инструмента, точно распознающего элементы взаимодействий путем декорирования механизмов считывания ввода игрового движка Unity. Ранее для Unity не было решений для автоматизации success-тестов и других подходов для функционального тестирования приложений, кроме как через механизмы стандартного пакета unit-тестирования. Однако для того чтобы покрыть все возможные сценарии действий внутри проекта, пришлось бы писать свой модуль тестов под каждый из аспектов либо на его основе реализовывать сложную универсальную систему. Кроме решения задач тестирования, такая форма записи действий пользователя в виртуальной среде может быть использована для генерации сценариев обучающих тренажеров, что поможет избежать рутинной работы по формированию треков обучения. Так, погружения в виртуальную биотехнологическую лабораторию эксперта, который может правильно пройти все фазы выбранного анализа, достаточно, чтобы записать контрольные точки такого сценария для обучения студентов.

Ключевые слова:  функциональное тестирование; тест на нормальность; дымовое тестирование; тест удобства использования; Unity; ориентированная на данные группа технологий (DOTS); сущностно-компонентная система (ECS).

 

Kugurakova V. V., Bedrin O. А.
FUNCTIONAL TEST AUTOMATION SYSTEM FOR UNITY APPLICATIONS
(pp. 47-52)

Abstract. The tool for automatically executing and validating test sets of actions is not native to applications, which causes problems with recognizing interaction elements due to the abundance or, conversely, lack of GUI elements. This work describes the design and development of an internal tool that provides accurate recognition of interaction elements by decorating the input reading mechanisms of the Unity game engine. Previously, there were no solutions for Unity to automate success tests, testing the main flow of a use case, or other approaches for functional testing of applications, except through the mechanisms of the standard unit testing package. However, no matter how good the approach of using unit testing tools is, in order to cover all possible scenarios of actions within the project, you would have to either write your own test module for each of the aspects, or implement a complex universal system on its basis. The article's graceful workaround for the technical limitation of the standard Input class dramatically reduces the time required for the application testing phase. In addition to solving testing problems, such a form of recording user actions in a virtual environment can be used to generate training simulator scenarios, which will help to avoid the routine work of generating training tracks. So, immersion in a virtual biotechnology laboratory of an expert who can correctly pass all phases of the selected analysis (for example, ELISA) is enough to record the checkpoints of such a scenario for teaching students.

Keywords: Functional test; Sanity test; Smoke test; Usability test; Unity; DOTS; ECS.

Рус

В. В. Кугуракова, О. А. Бедрин (Казанский федеральный университет, Казань, Республика Татарстан) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript  

Eng

V. V. Kugurakova, O. А. Bedrin (Kazan Federal University, Kazan, Tatarstan Republic) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

Рус

1. Мартин Р. С., Ньюкирк Д. В., Косс Р. С. Быстрая (гибкая) разработка программ на Java и C++: принципы, шаблоны, практика. М.: Вильямс, 2001. 752 с.
2. Haoyu W., Haili Z. Basic Design Principles in Software Engineering // Fourth International Conference on Computational and Information Sciences. IEEE Computer Society. 17 – 19 August 2012. Chongqing, China. 2012. P. 1251 – 1254.
3. Occam’s Razor / A. Blumer, A. Ehrenfeucht, D. Hasler, M. K. Warmuth // Information Processing Letters 24. 1987. No. 6. P. 377 – 380.
4. High-Performance Multithreaded Stack of Unity Information-Oriented Technologies [Электронный ресурс]. URL: https://unity.com/ru/dots (дата обращения: 13.10.2020).
5. Unity Foundation – Introduction to ECS [Электронный ресурс]. URL: https://unity3d.com/ru/learn/tutorials /topics/ scripting/introductionecs (дата обращения: 13.10.2020).
6. Кугуракова В. В. Математическое и программное обеспечение многопользовательских тренажеров с погружением в иммерсивные виртуальные среды: дис. ... канд. техн. наук: 05.13.11; защищена 18.04.19 / Кугуракова Влада Владимировна. Казань, 2019. 187 с.
7. Kugurakova V. V. Automated Approach to Creating Multi-user Simulators in Virtual Reality // CEUR Workshop Proceedings. 2018. No. 2260. P. 313 – 320.
8. Visual Editor of Scenarios for Virtual Laboratories / V. V. Kugurakova et al. // Developments in the Design of Electronic Systems. Conference Publication Services (DeSE 2017). 14 – 16 June 2017. Paris, France, 2017. P. 242 – 247.
9. Vila E., Novakova G., Todorova D. Automation Testing Framework for Web Applications with Selenium WebDriver: Opportunities and Threats // Proceedings of the International Conference on Advances in Image Processing (ICAIP 2017). 25 – 27 August 2017. Bangkok, Thailand, 2017. P. 144 – 150.
10. Performance of Automation Testing Tools for Android Applications / A. M. Sinaga, P. Adi Wibowo, A. Silalahi, N. Yolanda // 10th International Conference on Information Technology and Electrical Engineering (ICITEE). 24 – 26 July 2018. Bali, Indonesia, 2018. P. 534 – 539.
11. Mozgovoy M., Pyshkin E. Unity Application Testing Automation with Appium and Image Recognition // In: Tools and Methods of Program Analysis. TMPA 2017. Communications in Computer and Information Science. 2017. No. 779. P. 139 – 150.
12. Pattern-Oriented Software Architecture / D. Schmidt, M. Stal, H. Rohnert, F. Buschmann // Patterns for Concurrent and Networked Objects. 2001. No. 2. P. 109 – 140.
13. Architectural Pattern “Broker” [Электронный ресурс]. URL: https://cs.uno.edu/~jaime/Courses/4350/ broker. ppt (дата обращения: 13.10.2020).
14. Coutaz J. PAC: An Object-oriented Model for Implementing User Interfaces // ACM SIGCHI Bulletin. 1987. No. 19. P. 37 – 41.
15. JSR 299: Contexts and Dependency Injection for the JavaTM EE platform [Электронный ресурс]. URL: https:// jcp.org/en/jsr/detail?id=299 (дата обращения: 13.10.2020).
16. Automated Test Framework DevScene [Электронный ресурс]. URL: https://youtu.be/yQSvvuGT9MI (дата обращения: 13.10.2020).

Eng

1. Martin R. S., N'yukirk D. V., Koss R. S. (2001). Fast (flexible) development of programs in Java and C ++: principles, patterns, practice. Moscow: Vil'yams. [in Russian language]
2. Haoyu W., Haili Z. (2012). Basic Design Principles in Software Engineering. Fourth International Conference on Computational and Information Sciences, pp. 1251 – 1254. IEEE Computer Society. Chongqing.
3. Blumer A., Ehrenfeucht A., Hasler D., Warmuth M. K. (1987). Occam’s Razor. Information Processing Letters 24, (6), pp. 377 – 380.
4. High-Performance Multithreaded Stack of Unity Information-Oriented Technologies. Available at: https://uni ty.com/ru/dots (Accessed: 13.10.2020).
5. Unity Foundation – Introduction to ECS. Available at: https://unity3d.com/ru/learn/tutorials/topics/scripting/introductionecs (Accessed: 13.10.2020).
6. Kugurakova V. V. (2019). Math and software for multi-user simulators with immersion in immersive virtual environments. Kazan'. [in Russian language]
7. Kugurakova V. V. (2018). Automated Approach to Creating Multi-user Simulators in Virtual Reality. CEUR Workshop Proceedings, 2260, pp. 313 – 320.
8. Kugurakova V. V. et al. (2017). Visual Editor of Scenarios for Virtual Laboratories. Developments in the Design of Electronic Systems. Conference Publication Services (DeSE 2017), pp. 242 – 247. Paris.
9. Vila E., Novakova G., Todorova D. (2017). Automation Testing Framework for Web Applications with Selenium WebDriver: Opportunities and Threats. Proceedings of the International Conference on Advances in Image Processing (ICAIP 2017), pp. 144 – 150. Bangkok.
10. Sinaga A. M., Adi Wibowo P., Silalahi A., Yolanda N. (2018). Performance of Automation Testing Tools for Android Applications. 10th International Conference on Information Technology and Electrical Engineering (ICITEE), pp. 534 – 539. Bali
11. Mozgovoy M., Pyshkin E. (2017). Unity Application Testing Automation with Appium and Image Recognition. In: Tools and Methods of Program Analysis. TMPA 2017. Communications in Computer and Information Science, 779, pp. 139 – 150.
12. Schmidt D., Stal M., Rohnert H., Buschmann F. (2001). Pattern-Oriented Software Architecture. Patterns for Concurrent and Networked Objects, (2), pp. 109 – 140.
13. Architectural Pattern “Broker”. Available at: https://cs.uno.edu/~jaime/Courses/4350/broker.ppt (Accessed: 13.10.2020).
14. Coutaz J. (1987). PAC: An Object-oriented Model for Implementing User Interfaces. ACM SIGCHI Bulletin, 19, pp. 37 – 41.
15. JSR 299: Contexts and Dependency Injection for the JavaTM EE platform. Available at: https://jcp.org/ en/jsr/detail?id=299 (Accessed: 13.10.2020).
16. Automated Test Framework DevScene. Available at: https://youtu.be/yQSvvuGT9MI (Accessed: 13.10.2020).

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2020.12.pp.047-052

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2020.12.pp.047-052

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Поиск
Баннер
Баннер
Rambler's Top100 Яндекс цитирования