| Русский Русский | English English |
   
Главная Текущий номер
09 | 11 | 2025
10.14489/vkit.2025.11.pp.045-051

DOI: 10.14489/vkit.2025.11.pp.045-051

Кулакова Е. В., Шарабаева Л. Ю.
ПРОЕКТИРОВАНИЕ ЧАТ-БОТА КОРПОРАТИВНОГО ПОМОЩНИКА
(с. 45-51)

Аннотация. Рассмотрена автоматизация рутинных задач сотрудников компании посредством внедрения корпоративного чат-бота на базе мессенджера Telegram. Проведен анализ потребностей сотрудников, спроектирован состав модулей целевой программной системы. Актуальность исследования обоснована необходимостью создания эффективного инструмента в целях обеспечения удобного и быстрого доступа сотрудников к базовой корпоративной информации. Выполнено исследование потребностей организации – анкетирование, анализ результатов ответов сотрудников, идентификация областей, где чат-бот сможет быть полезен, – и описаны текущие бизнес-процессы. Для удобства разработки и понимания логики работы чат-бота формализованные функциональные требования представлены в виде схемы сценариев. Описана модель целевой архитектуры в нотации ArchiMate.

Ключевые слова:  проектирование; корпоративный чатбот; мессенджер; целевая архитектура.


Kulakova E. V., Sharabaeva L. Yu.
DESIGNING A CORPORATE ASSISTANT CHATBOT
(pp. 45-51)

Abstract. The article discusses the automation of routine tasks of company employees through the introduction of a corporate chatbot based on Telegram messenger. The analysis of the needs of employees is carried out, the processes are described as they are and the composition of the modules of the target system is designed. A technical task has been formed for the development of a chatbot for a corporate assistant. The relevance of the study is justified by the need to create an effective tool that would provide convenient and quick access for employees to basic corporate information. In this context, the development of such a service represents a promising direction that can significantly simplify and accelerate interaction within the company. The purpose of the study is to analyze the capabilities and design methods of a Telegram-based corporate chatbot. Research methods – search, review and analysis of information sources, comparison, generalization, formalization, systematization of the results obtained, modeling. The theoretical foundations of chatbot development, their classification and features were considered. A study of the needs of the organization was carried out: a questionnaire was conducted, the results of employee responses were analyzed, key areas where the chatbot can be useful were identified and current processes were described. For the convenience of developing and understanding the logic of the chatbot, the formalized functional requirements are presented in the form of a scenario diagram. A model of the target architecture in ArchiMate notation has been developed. The methods of ensuring the security of a chatbot are investigated. Designing a corporate chatbot assistant ensures the effectiveness of the software product being developed.

Keywords: Design; Corporate chatbot; Messenger; Target architecture.

Рус

Е. В. Кулакова (ООО «Газпром ЦПС», Санкт-Петербург, Россия)
Л. Ю. Шарабаева (Северо-Западный институт управления – филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы, Санкт-Петербург, Россия) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

 

Eng

E. V. Kulakova (Gazprom CPS LLC, St. Petersburg, Russia)
L. Yu. Sharabaeva (North-West Institute of Management of Russian Academy of National Economy and Public Administration, St. Petersburg, Russia) E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript

 

Рус

1. Хрущева А. А. Чатботы в бизнес-коммуникации: виды и функции // Медиасреда. 2022. № 1. С. 154–159.
2. Фисунов И. Мир на ладони или как мы с помощью чатбота оптимизируем рабочие процессы сотрудников [Электронный ресурс] // Хабр: сайт. URL: https://habr.com/ru/companies/nspk/articles/523302/ (дата обращения: 06.05.2025).
3. Егоров Д. А., Арбузова А. А. Чатбот: классификации, сферы применения, направления развития // Молодые ученые – развитию Национальной технологической инициативы (ПОИСК). 2022. № 1. С. 957–959.
4. OMG Unified Modeling Language // Object Management Group [Электронный ресурс] URL: http://www.omg.org/spec/UML/2.5 (дата обращения: 12.10.2024).
5. ГОСТ 34.602–2020. Межгосударственный стан¬дарт. Информационные технологии. Комплекс стандартов на автоматизированные системы. Техническое задание на создание автоматизированной системы (введен в действие Приказом Росстандарта от 19.11.2021 № 1522-ст) [Электронный ресурс]. URL: https://rosgosts.ru/file/gost/01/040/gost_34.602-2020.pdf (дата обращения: 06.05.2025).
6. Мельников Д. А. Информационная безопасность открытых систем: учеб. М.: Флинта, 2013. 448 c.
7. Цифровые платформы. Методологии. Применение в бизнесе / под общ. ред. Б. Б. Славина, Е. П. Зараменских, Н. Механджиева М.: Прометей, 2019. 228 с.

Eng

1. Khrushcheva, A. A. (2022). Chat bots in business communication: types and functions. Mediasreda, (1), 154–159. [in Russian language].
2. Fisunov, I. (n.d.). Mir na ladoni ili kak my s pomoshch'yu chatbota optimiziruem rabochie protsessy sotrudnikov [The world in the palm of your hand or how we optimize employee workflows with a chat bot]. Khabr. Retrieved May 6, 2025, from https://habr.com/ru/companies/nspk/articles/523302/ [in Russian language].
3. Egorov, D. A., & Arbuzova, A. A. (2022). Chatbot: classifications, areas of application, development directions. Molodye uchenye – razvitiyu Natsional'noi tekhnologicheskoi initsiativy (POISK), (1), 957–959. [in Russian language].
4. Object Management Group. (n.d.). OMG Unified Modeling Language. Retrieved October 12, 2024, from http://www.omg.org/spec/UML/2.5
5. Interstate Standard. (2020). GOST 34.602-2020. Information technology. Set of standards for automated systems. Technical specification for the creation of an automated system. Retrieved May 6, 2025, from https://rosgosts.ru/file/gost/01/040/gost_34.602-2020.pdf [in Russian language].
6. Melnikov, D. A. (2013). Information security of open systems. Flinta. [in Russian language].
7. Slavin, B. B., Zaramenskikh, E. P., & Mekhandzhiev, N. (Eds.). (2019). Digital platforms. Methodologies. Application in business. Prometei. [in Russian language].

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 700 руб. (в том числе НДС 20%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/vkit.2025.11.pp.045-051

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 700 rubles. (including VAT 20%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/vkit.2025.11.pp.045-051

and fill out the  form  

 

.

 

 

 
Поиск
Баннер
Rambler's Top100 Яндекс цитирования